Efter en tids uppehåll är vi nu tillbaka och kommer framöver att uppdatera bloggen minst en gång i veckan. En blogg full av kunskap gällande det mesta om textil, från framtagning av fibrer till våra tvättvanor. Hur påverkar de olika leden vår natur; såsom vatten, jordar, skogar, insekter och andra djur, inklusive oss människor? Vi vill dessutom inspirera och ge tips till hur vi alla kan agera och tänka om. Följ oss på Instagram och Facebook för korta lärande inlägg och få mer fördjupande kunskap här på hemsidan.
Låt oss ta klädindustrin som ett exempel
På jorden lever det just nu över 7,5 miljarder människor. De senaste åren har produktionen av kläder legat runt 150 miljarder plagg – per år. Visst behöver vi ha kläder på kroppen, men behöver vi 20 nya plagg per person – varje år?
Följer du vår blogg vet du vilka konsekvenser klädindustrin bidrar med för natur, djur och människor. Så det är dags att tänka om.
Det är svårt att som enskild person ta på sig ansvar för allt det här. Några som däremot kan och bör ta ansvar är de stora modeföretagen och är det något de är beroende av så är det oss, deras kunder.
Klädföretagen jobbar hårt för att skapa behov hos oss konsumenter, behov som vi ofta inte ens visste att vi hade. Historiskt sett har människor klätt sig efter väder. Klädföretagen började sedan skapa särskilda kollektioner uppdelade i säsonger utifrån årstid. Idag producerar de så kallade fast fashion-märkena hela 52 ”mikrosäsonger” per år, alltså i snitt en ny kollektion för varje vecka. Detta skapar en känsla hos oss konsumenter att vi måste hänga på för att inte hamna efter. Dels att följa senaste trenden, men också att hinna köpa plagg innan de försvinner från butiken för att ge plats åt nästa kollektion.
Dessutom har kläder blivit allt billigare då de tillverkas i större volymer. I och med e-handeln kan vi numera få nästan vad som helst, när som helst – direkt hem till vår dörr med hjälp av ett knapptryck på vår telefon. Klädföretagen skräddarsyr (no pun intended) alltså sina tjänster så att det ska vara så lätt som möjligt för oss att shoppa.
Så det är inte konstigt att vi ständigt tycker att vi behöver fler och nya kläder, modeindustrin har skapat detta behov. Men på samma gång som klädföretagen använder den digitala samhällsutvecklingen för att sälja fler produkter, så har det också gett kunderna ett större inflytande. Vi har idag större tillgång till information och kan därmed lättare syna och sätta press på företagen. Det är här vi kan göra skillnad – utifrån kunskap kring olika materials påverkan, eller fotavtryck som det också kallas.
Kunden har ju alltid rätt!
Tycker du inte om hur textil- och modeindustrin agerar, kom då ihåg att de inte är någonting utan oss konsumenter. Sätt press på företagen, konsumera mindre och med mer eftertänksamhet. För fler tips, kolla in våra tidigare blogginlägg!