Nätshopping. Vi kan göra det närsomhelst – när vi tittar på tv, på tunnelbanan, kanske till och med på jobbet. Det går smidigt och snabbt – kanske för snabbt. Hinner vi tänka efter ordentligt innan vi klickar hem en till ny tröja?
Enligt arbetsgivaren Svensk Handel är kläder och skor de mest populära varorna att handla på nätet, och under första kvartalet 2019 växte omsättningen i e-handeln med modevaror med 13 procent. Många e-handelsföretag erbjuder fri frakt och fri retur – vilket gör det lätt att impulsköpa kläder som vi egentligen inte behöver eller inte ens är säkra på att vi vill ha. När vi väl får hem plagget motsvarar det kanske inte förväntningarna. Vad gör vi? Skickar vi tillbaka plaggen eller blir de liggandes i garderoben? Oavsett vad vi gör får det negativa konsekvenser för miljön.
Det finns en tydlig koppling mellan den växande näthandeln och ökad lastbilstrafik. Nu ökar koldioxidutsläppen från vägtransporter i Sverige igen, efter flera års minskning. Enligt Trafikverket är det den ökade lastbilstrafiken som står bakom siffrorna.
Vad händer när vi returnerar kläder?
Undersökningar visar att vi tenderar att köpa hem mer än vi planerar behålla. Exempelvis köper kunder samma plagg i flera olika storlekar – för att kunna skicka tillbaka de som inte passar. Var femte plagg köpta på nätet returneras. Vad många inte känner till är att kläder som skickas tillbaka till återförsäljaren kan transporteras hundratals mil. Ofta skickar återförsäljaren vidare returnerade plagg till exempelvis Estland eller Polen, där plagget kontrolleras och ompaketeras för att sedan skickas tillbaka till den svenska återförsäljaren. Detta får såklart stora konsekvenser för miljön i form av ökade transporter och därmed ökade koldioxidutsläpp.
Enligt en artikel från BBC förekommer det till och med att returer slängs. Detta på grund av att det i vissa fall kan vara billigare för företagen än att hantera all den logistik som det innebär att ta hand om returnerade plagg. Vissa företag har inte tekniken på plats för att hantera alla olika typer av returer.
Och de som inte returneras?
Det är inte ovanligt att kläder som vi beställt blir liggandes. Vi glömmer bort, och tidsfristen för retur kanske överskrids. Nästan en tredjedel av de kläder som köps används aldrig, enligt Naturskyddsföreningen.
Vad kan du göra?
- Tänk till en extra gång, behöver du just detta plagg? Glöm inte bort plaggets klimatavtryck. Det syns inte, men det finns där. Kanske vill du lägga din klimatbudget på annat?
- Självklart ska du alltid skicka eller lämna tillbaka plagg om det är fel på dem. Det är bra att göra företagen uppmärksamma på om de säljer kläder av bristfällig kvalitet eller med defekter.