Här samlar vi pressmeddelanden och pressbilder. Är du journalist eller representerar media, kontakta oss gärna:
Åsa Strandberg, initiativtagare till TänkOm
info@tank-om.se
070-753 05 50
Är du privatperson och vill komma i kontakt med oss vänligen maila: info@tank-om.se
Ladda ner vår logotyp
Ladda ner pressbilder
Kort om TänkOm
TänkOm är ett projekt som initierats och drivs av föreningen TänkOm. TänkOm handlar om att få oss att tänka om, genom att förstå konsumtionens konsekvenser rent generellt och nu till en början framförallt kring kläder. Vi är delvis finansierade av SIDA, som precis som vi, har som mål att sprida de globala miljömålen. Naturskyddsföreningen är även med och samarbetar i projektet.
Pressmeddelande 23 november 2018
TÄNKOM INFÖR BLACK FRIDAY
Föreningen TänkOm köper inte Black Friday
Idag är det Black Friday. Inför den stora shoppinghysterin uppmanar TänkOm oss svenskar att tänka om, genom att bidra med kunskap kring konsumtionens konsekvenser på vår planet jorden. Projektet är delvis finansierat av SIDA. För övrigt är bland annat Naturskyddsföreningen, Stockholms universitet och Glocal Festival med som samarbetspartner i projektet.
Black Friday infaller alltid dagen efter amerikanska Thanksgiving day, fjärde torsdagen i november. I år är det den 23 november, samma dag de flesta får sin lön inför jul.
Fakta:
29 000 liter
För att producera ett kilo bomull krävs upp till 29 000 liter vatten. Det är lika mycket som cirka 24 fulla badkar vatten för en enda t-shirt.
14 kilo
Vi svenskar köper i snitt 14 kilo textilier/person varje år. Av detta slänger vi cirka 8 kilo.
1/3
Så stor andel av våra kläder använder vi aldrig.
Dags att Tänka Om!
Utsläppen av växthusgaser från den globala textilproduktionen är mer än de sammanlagda utsläppen av all flygtrafik och trafik till havs.
– Nu är det hög tid att ge konsumtionens konsekvenser på klimatet samma uppmärksamhet som alla rabatter du får. Vi tror på en värld i samspel med naturen och att materiella ting och konsumtion inte nödvändigtvis skapar lycka och välmående, säger Åsa Strandberg, initiativtagare till TänkOm.
Årets julklapp – det återvunna plagget
Årets julklapp – det återvunna plagget – speglar de svenska konsumenternas intresse för nya hållbara alternativ och ökande oro för klimat och miljö. TänkOm startar nu en kunskapskampanj som kommer att spridas i sociala medier.
– Det återvunna plagget representerar den tid vi lever i. Jag hoppas att vår kunskapskampanj kan bidra till att fler får upp ögonen och förstår att varje liten beteendeförändring kan göra stor skillnad både för oss och för vår planet, avslutar Åsa Strandberg.