Fast fashion är ett begrepp som skapats genom senaste decenniers mål att skapa mode för alla, dvs genom låga priser göra mode tillgängligt för alla. Detta har klädindustrin lyckats med genom snabba modeförändringar som därmed ökar konsumtionen. Det innebär att snabbt producera och leverera kläder till butiker för att hålla jämna steg med de senaste modetrenderna. För att konsumtionen ska upprätthållas erbjuds låga priser vilket oftast möjliggjorts tack vare stora volymer.
En effekt av dessa stora volymer är att vi idag hittar samma sortiment i en kedjas butik i exempelvis Stockholm, New York eller Tokyo. En annan effekt är att kvantitet prioriteras framför kvalitet. Både detta och att konsumenter vänjer sig vid snabba trender leder lätt till en slit-och-släng-kultur, där man tröttnar snabbt och slänger gamla plagg till förmån för nya.
Låga priser innebär ofta också att det sker på bekostnad av mänskliga rättigheter längs hela kedjan i produktionen, från odling till sömnad. Mycket av dagens textilproduktion sker i låglöneländer med bristfälliga lagar och tillsyn, både vad gäller arbetsvillkor och miljöfrågor. Eftersom textilindustrin är en starkt miljöbelastande bransch i produktionsstegen, blir det såklart större belastning ju fler plagg som tillverkas på kortare tid.
På senare tid har även begreppet ”ultra fast fashion” myntats, och är precis som det låter en ännu snabbare produktionstakt med ännu lägre priser och snabbare kollektioner. Varorna marknadsförs ofta med datorgenererade bilder så att plaggen kan sys upp allt eftersom beställningar kommer in.
Uttrycket fast fashion har blivit en symbol för mode men gäller även inredning och andra konsumtionsvaror, ofta med kort livslängd. Motsatsen till fast fashion är ”slow fashion” eller hållbart mode som i stället innebär att välja kläder med hög kvalitet, som därmed håller länge.
Källor
Johanna Leymann – Så funkar textilindustrin
Naturskyddsföreningen – Vad är ultra fast fashion?
April 2024, TÄNKOM